Czy warto wykonać szablon chirurgiczny?

Implantologia to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin stomatologii, której zadaniem jest uzupełnić braki w uzębieniu, dając możliwość uzyskania pięknego i pozbawionego sztuczności uśmiechu. Perfekcyjne odwzorowanie naturalnego uzębienia ułatwia zastosowanie szablonu chirurgicznego. Wyjaśniamy, dlaczego warto go wykonać?

Czym jest szablon implantologiczny (chirurgiczny)?

Zadaniem implantologa jest jak najbardziej precyzyjne odwzorowanie uzębienia, biorąc pod uwagę uwarunkowania anatomiczne jamy ustnej pacjenta. Jeśli nie uda uzyskać się tej precyzji, może dochodzić do powikłań, takich jak rozwarstwienie kości wyrostka zębodołowego czy braku stabilizacji implantu.

Szablon implantologiczny to rodzaj nakładki na zęby, która daje odpowiedź, gdzie dokładnie wszczepić implant. Dzięki nowoczesnemu urządzeniu do tomografii komputerowej i drukarki 3D stomatolog ma możliwość zaplanować dokładne umiejscowienie implantu bez potrzeby cięcia skalpelem dziąsła. To bezbolesna alternatywa do zabiegu, który dotychczas sprawiał, że pacjent posiadał w jamie ustnej trudno gojące się rany, a po zabiegu musiał umówić się na zdjęcie szwów. Szablon chirurgiczny służy również stomatologowi, gdyż pozwala dużo szybciej i prościej wykonać zabieg implantologii, pracując na dużo dokładniejszym obrazie niż w przypadku tradycyjnego leczenia.

Jak wygląda zabieg implantologii z wykorzystaniem szablonu chirurgicznego?

Zanim stomatolog przystąpi do leczenia implantologicznego, konieczna będzie wizyta, na której zostanie zaplanowany proces wstawiania implantu, a także przedstawiony kosztorys. Na wizycie lekarz ocenia stan jamy ustnej pacjenta oraz to, w jakim stopniu uda się odbudować brakujące uzębienie. Należy pamiętać, że nie zawsze możliwe jest wszczepienie implantów - zbyt mała ilość kośćca w szczęce lub żuchwie może być przeciwskazaniem do wykonania zabiegu.

Gdy określone zostaną cele i możliwości leczenia, pacjent umawia się na zabieg, który wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Zastosowanie technologii 3D pozwala stworzyć indywidualny szablon chirurgiczny, który w czasie zabiegu zakłada się na wyrostki szczęk, co pozwala precyzyjnie wszczepić za pomocą specjalnych wierteł implant w tkanki kostne.

Dzięki zastosowaniu tej nowoczesnej metody nie dochodzi do nacinania dziąseł, co zdecydowanie wpływa na komfort pacjenta i ogranicza ryzyko traumy, która często towarzyszyła skomplikowanym i trudnym zabiegom implantologicznym.

Implantologia to dziedzina, która zaskakuje swą wysoką efektywnością i dynamicznym rozwojem nie tylko pacjentów, ale również lekarzy, którzy zdecydowali, że właśnie ten obszar stomatologii będzie głównym wyborem ich zawodowej działalności. Możliwość przywrócenia naturalnego uśmiechu osobom, które straciły zęby w wyniku wypadku, chorób dziąseł czy zaawansowanej próchnicy, to ogromny rozwój w dziedzinie stomatologii, który dzięki użyciu szablonu chirurgicznego jest nie tylko bezbolesny, ale również dużo bardziej precyzyjny.