Czy ósemki trzeba usuwać?

Ósemki, zwane także zębami mądrości, to jeden z najbardziej problematycznych powodów wizyt u stomatologa. Prawie zawsze ich wyrzynanie powoduje silny ból, który utrudnia normalne funkcjonowanie, często wykluczając na kilka dni osoby z życia zawodowego. Kiedy usuwać ósemki i w jakich sytuacjach należy zdecydować się na ekstrakcję zębów mądrości? Przeczytaj porady naszych ekspertów!

Ósemki — jakie problemy mogą stworzyć?

Oczywiście nie zawsze zęby mądrości oznaczają problemy i zdarza się, że uzupełniają one łuk zębowy bez większego wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednakże w wielu przypadkach na ich umiejscowienie nie ma już miejsca w jamie ustnej, co sprawia, że dochodzi do stłoczenia zębów i wad zgryzu. Nieestetyczny wygląd zgryzu to nie jedyny problem, który jest wynikiem wyrżnięcia się ósemek. Umiejscowienie zębów mądrości sprawia, że trudno zadbać o prawidłową ich higienę, co w konsekwencji prowadzi do rozwoju próchnicy. Rozwija się ona zazwyczaj bardzo szybko, a także jest zagrożeniem dla innych zębów, na które próchnica może zostać przeniesiona.

Dentyście również trudno przeprowadzić skomplikowane leczenie zęba (w tym także kanałowe) ze względu na trudny dostęp do ósemki, dlatego najczęściej konieczne jest jej usunięcie.

Zdarza się, że ząb mądrości nie wyrósł w całości, co może prowadzić do zranień w jamie ustnej lub problemów z nagromadzeniem bakterii pod płatem dziąsła. Kłopotliwe jest również całkowite zatrzymanie zębów mądrości, które mogą naciskać na korzenie trzonowców, tworząc stan zapalny. Zdarza się, że takie zęby powodują bóle głowy, a odkrycie przyczyny tej dolegliwości jest niezwykle trudne.

W każdym z powyższych przypadków nie powinno się zastanawiać, czy ósemki trzeba usuwać - jest to absolutnie konieczne, aby zachować piękny i zdrowy uśmiech

W jaki sposób usuwa się ósemki?

Usuwanie zębów mądrości to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów chirurgicznych w gabinecie stomatologa. Aby zaplanować zabieg ekstrakcji ósemki, konieczne jest wykonanie zdjęcia RTG., aby stomatolog znał położenie zęba i mógł szybko i sprawnie wykonać jego usunięcie.

Jeśli ząb jest wyrżnięty w całości, wyrwanie go nie powinno stanowić większego problemu, lecz w niektórych sytuacjach konieczne może być nacinanie dziąsła i założenie szwów. Pacjent musi stawić się na ich usunięcie w przeciągu 10-14 dni.
Choć przed wyrwaniem ósemki, pacjenci odczuwają strach, najczęściej jest on wyolbrzymiony. Nowoczesna stomatologia korzysta ze skutecznych środków znieczulających, co sprawia, że ekstrakcja jest praktycznie bezbolesna.

Zalecenia po usunięciu ósemki

Po ekstrakcji ósemki, szczególnie gdy konieczne jest nacięcie dziąsła, konieczne będzie łagodzenie bólu. Można zastosować leki przeciwbólowe lub przykładać zimne okłady. Ważne, aby nie podrażniać wrażliwej okolicy po wyrwaniu poprzez szczotkowanie czy żucie. Warto spożywać napoje przez słomkę oraz zrezygnować z palenia papierosów na czas gojenia dziąsła. Po zabiegu organizm może być osłabiony, czego efektem będzie gorączka. Jeśli podwyższona temperatura będzie występować przez dłuższy czas lub pojawi się silne krwawienie, zaleca się skontaktować ze stomatologiem w celu konsultacji.