Co zrobić, gdy boli ząb?

Chyba każdy zna to uczucie, kiedy nagle zaczyna boleć ząb… Zazwyczaj, jak na złość, ból pojawia się w najmniej oczekiwanym momencie, np. przed czy w czasie świąt lub wakacji. Nie zazdrościmy tego typu sytuacji! Istnieją jednak sposoby i dobre nawyki, które mogą ograniczyć ryzyko pojawienia się bólu zęba. Jakie? Dowiesz się tego z naszego artykułu. Podpowiemy także, co zrobić, gdy boli ząb.

Jakie są najczęstsze przyczyny bólu zęba?

Ból zęba to najczęstsza przyczyna nagłych wizyt u dentysty, co oznacza, że większość pacjentów do gabinetu stomatologa trafia zbyt późno. Ból to jeden z ostatnich sygnałów, które wysyła organizm, że w jamie ustnej doszło do zapalenia lub innych problemów z przyzębiem. Najczęściej to objaw zaawansowanej próchnicy, czyli stanu zapalnego spowodowanego przez szkodliwe drobnoustroje, znajdujące się głównie w kamieniu nazębnym. Ból pojawia się w sytuacji, gdy zakażenie sięgnie miazgi, która wypełnia ząb. W zależności od zaawansowania próchnicy ból może być stały lub pojawiać się podczas jedzenia czy picia zimnych napojów. Ten drugi rodzaj bólu spowodowany jest również nadwrażliwością zębów. Przeszywający ból podczas szczotkowania lub spożywania zimnych napojów oraz potraw to wynik odsłonięcia dziąsła, a także utraty szkliwa.

Jak uniknąć bólu zęba?

Aby ograniczyć ryzyko nagłego bólu zębów, warto szczególną uwagę poświęcić prawidłowej higienie jamy ustnej. Jak powszechnie wiadomo – lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Poniżej przedstawiamy kilka zasad prawidłowego dbania o higienę:

• szczotkuj zęby przez minimum 2 minuty (2 razy dziennie: rano i wieczorem lub, jeśli to możliwe, po każdym posiłku),
  • stosuj płyn do płukania jamy ustnej, który zapobiega tworzeniu się płytki nazębnej,
  • używaj nici dentystycznych, dzięki którym oczyścisz szczeliny międzyzębowe, gdzie często rozwija się próchnica,
  • regularnie usuwaj kamień nazębny w gabinecie stomatologa lub higienistki.

Aby nie dopuścić do nagłego, silnego bólu zębów, zachęcamy, aby wizyty u dentysty nie ograniczać jedynie do sytuacji kryzysowych. Wizyty kontrolne to najskuteczniejszy sposób na zapobieganiu bólu i leczenia zębów w początkowej fazie próchnicy.

Co zrobić na ból zęba?

W sytuacji gdy nie udało nam się zapobiec bólu zęba, warto znać sposoby na złagodzenie dolegliwości bólowych. Zanim trafisz na fotel stomatologa, pomocny może okazać się paracetamol lub w przypadku ostrzejszego bólu — ibuprofen. Jeśli nie chcesz przyjmować leków przeciwbólowych,  można ograniczyć się do domowych sposobów takich jak żucie goździków czy płukanie jamy ustnej rumiankiem lub szałwią.

Sposoby na łagodzenie bólu nie powinny zastąpić wizyty w gabinecie stomatologa — ból to wyraźny sygnał, że próchnica musi zostać usunięta, zanim nie będzie już możliwości ocalić zęba. Leki, w tym także antybiotyki, nie są sposobem leczenia zębów, a jedynie środkiem mogącym wspomóc przetrwanie czasu, zanim uda Ci się umówić na wizytę u dentysty, np. w sytuacji, gdy ból dopadnie Cię w nocy, w święto lub w czasie urlopu.